Det där med planering.....

.....brukar annars vara min starka sida men när det kommer till när mina barn är födda så undrar jag....
 
Barn ett 8 oktober
Barn två 15 november
Barn tre 7 december
 
Sedan har vi ju nykomlingen i familjen som fyller 28 oktober.
 
Men saken är biff tonårssonen önskar sig "bara" en speldator för 5000:-. Vad är det med barn nuförtiden och dyra prylar? Läste en intressant krönika om att det är vi vuxna som skapar detta beteende men med handen på hjärtat. Tycker ni att det funkar med "var dig själv!" "bara för att andra har så behöver inte du ha". I mitt fall handlar det också om att jag själv aldrig fick några kläder eller prylar som "alla andra" hade. Med det menar jag såklart inte att jag är villig att betala den där datorn. Men samtidigt kommer jag fortfarande ihåg känslan av att vara utanför, att spela tuff för att inte avslöjas som någon som "inte hade något."
Jag menar kommer jag med kommentaren "de barnen som får massa saker kanske inte får någon kärlek, det är ju ändå det viktigaste". För de barn som har det bra och lever i en stabil och kärleksfull familj så finns inte alltid tanken där utan så mycket är självklart, nästa steg för dem blir då automatiskt det materiella.
 
Så, dags att börja spara!! Snart är det ju jul också :-D
 
 
 
1 Ullrika:

skriven

Bra planerat där! Om några år kan ni slå ihop alla kalasen!

Å så... om det är till nån tröst så finns det tyvärr inga speldatorer för 5000:- så det är ingen förlust för blivande födelsedagsbarnet att bli utan, faktiskt. Hälsa från mig! :)

2 mittilivetochjag:

skriven

Jag känner så väl igen det problemet! Till skillnad från dig fick jag allt jag önskade när jag var liten. Men vi har aldrig lyckats att bli "rika" som våra föräldrar. Jag har försökt att få mina barn mindre bortskämda än mig och min man men det är svårt! Särskilt när mor- och farföräldrar alltid kommer med lösningar och de presenter de vill ha. Jag vet faktiskt inte hur man gör "rätt". Men de bästa människorna är alltid de som får kämpa/jobba för det de vill ha! Mina barn är stora nu och får helt enkelt jobba om de vill ha pengar. (Och jag har sagt ifrån till våra föräldrar). Jag tror att det är bra om man ger dem uppgifter för att få pengar så att de inte tar dem förgivet.
<3

Kommentera här: